Skip to main content

Kunde: Lerum
Sted: Kaupanger, Norge
Produkter: Shuttle System

Lerum er landets største produsent av saft, og nå er installasjonen av den nye reolløsningen i fryselageret avsluttet. På det nye råvarelageret ble det, etter mange sonderinger, valgt en shuttle-løsning. Shuttlene har ingen problemer med å arbeide i minus 22oC og gir Lerum en langt høyere kapasitet og fleksibilitet enn den tidligere blokklagringen.

Shuttle System - Constructor Norge ASDe siste årene har Lerum hatt produksjon av syltetøy i Sogndal, mens produksjon av juice og saft har foregått i Kaupanger. I tillegg har de hatt et fryselager i Lærdal – på den «gale» siden av Sognefjorden. Dette krevde ferjetransport når råvarer skulle fraktes til de to fabrikkene.

Ledelsen og eierne hadde lenge vært enige i at en samlokalisering i Kaupanger ville være fornuftig. Beslutningen om å gjøre dette ble utsatt flere ganger frem til avgjørelsen ble tatt i 2016. Deres beslutning om en samlokalisering ble ikke rokket, og i fjor kunne Lerum ta i bruk den nye fabrikken i Kaupanger. Fabrikken var blitt utvidet til 28.000 kvm i tillegg til at de hadde fått et nytt fryselager, emballasjelager og en kontorfløy som rommer hele hovedkontoret.

Var skeptisk til Shuttle system i minus 22

Magne Lund, fabrikksjef på Lerum, opplyser at de i snitt får inn tre til seks vogntog med råvarer i uken. De skal rett inn på et fryselager og under planleggingen av den nye fabrikken på Kaupanger var han fast bestemt på at det skulle være kompakt, men samtidig langt mer fleksibelt enn den dypstablingsløsningen de hadde i Lærdal.
– Utfordringen med dypstabling er jo at det er vanskelig å få utnyttet mer enn to høyder. Hvis du har paller i de to nederste nivåene er det vanskelig å få ut varer i høyere nivåer fordi man rett og slett ikke kommer inn med trucken, sier Lund.

For å finne frem til den smarteste lagringsløsningen innhentet Lerum flere tilbud, og valgte til slutt å gå videre med Constructor Norge. Det i seg selv var ingen stor bombe. Selskapet, med distriktssjef Helge Bjørlykhaug i spissen, har levert svært mange oppbevarings- og lagerløsninger for fryselagre fra Bergen i sør til Tromsø i nord, i tillegg til å ha stått for flere tidligere reolleveranser til Lerum.

Shuttle System - Constructor Norge ASConstructor har levert mange dypstablingsanlegg til fiskeindustrien gjennom flere tiår, men i den bransjen tømmes ofte hele løpet i en operasjon. Siden Lerum skulle lagre en rekke forskjellige råvarer anbefalte han et shuttleanlegg hvor ulike varer i flere nivåer enkelt kan tas ut. Constructor hadde ikke installert shuttler i fryselagre og vi var en smule skeptiske til hvorledes de ville fungere i minus 22o C, sier Lund.

 

Bjørlykhaug forteller at luftfuktighetsgraden er veldig avgjørende for sensorer og annen elektronikk, og dette, sammen med rim, kan skape problemer for fremdriften på shuttlen. Hos Lerum skulle det imidlertid bygges et kaldt fremparti og garantier fra fabrikken og erfaringer fra fryseanlegg i andre europeiske land, overbeviste til slutt fabrikksjefen og hans kollegaer.

To shuttler og 2.200 paller

Råvarelageret til Lerum har idag en kapasitet på 2256 paller, fordelt på fire høyder og med syv til elleve paller i dybden. Reolanlegget betjenes av to shuttler som har effektiv driftstid på opptil ti timer. Det er svært enkelt å fjernstyre shuttlene, enten det dreier seg om å ta ut en eller to paller fra et løp, eller gi kommando om at hele løpet enten skal tømmes eller fylles opp. Da jobber shuttlene helt automatisk inntil jobben er ferdig.. 

Om Lerum AS

Lerum AS har røtter tilbake til 1907 da Kari og Nils Lerum starter saftproduksjon i Sørheim innerst i Sognefjorden. Lerum er landets største produsent av saft med en årsproduksjon på 15 millioner liter. På syltetøy er selskapet landets nest største produsent med en årsproduksjon på nær 7.000 tonn og samme posisjon har Lerum på juice med nær 27 millioner liter. Lerum eies og ledes av fjerde generasjon Lerum og omsatte i 2018 for nær 530 millioner kroner. Selskapet har totalt rundt 130 ansatte.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Logistikk & Ledelse nr. 10-2019