Bilia Hamar installerer Norges første Tyre Tower

  • Bilia Hamar Dekklager Tyre Tower

Bilia Hamar installerer Norges første Tyre Tower

Volvoforhandleren Bilia Hamar flyttet i fjor til et flunkende nytt anlegg med dekkhotell i bilbyen på Furnes. Her har Constructor Norge AS installert sitt første dekkpaternoster i Norge, nemlig Tyre Tower.

- Vi har levert mange dekklagre, men det er første gang vi kombinerer dette med et paternosterverk, sier Kåre Rosø. Dekkpaternosteret er produsert i Finland, og Constructor står for salget i Norge, Sverige og Danmark. 

Plass og håndtering

Det er to årsaker til at Bilia Hamar har valgt denne løsningen, plassutnyttelsen og enkel håndtering. -Ut fra de lokalene vi har, hadde vi et par forskjellige løsninger på bordet, sier lagersjef Tore Øvergård hos Bilia. Den andre løsningen var håndtering med truck. Paternosterløsningen (Tyre Tower) ble valgt fordi den gir oss bedre sikkerhet, samtidig som alle som jobber her enkelt kan plukke frem kundens dekk selv. 

Dekkene blir lagret i tre plan. Med paternosterverket går det greit å få dekkene til de forskjellige nivåene. Også selve paternosteret blir brukt til lagring av dekk, særlig dekk som snart skal ut igjen. hele paternosteret er montert i et stort sikkerhetsbur, og det er rulleporter foran innmatningssonene på hvert plan. Dette er gjort for å få maksimal sikkerhet. Skulle et dekk falle ut, vi det ikke kunne treffe noen som oppholder seg i dekkhotellet. Paternosteret kan kun kjøres når alle porter er stengt.

Fleksibelt

- Vi har levert mange dekklagre, sier Rosø. - Innredningen er fleksibel og kan monteres i eksisterende bygg, eller vi kan også levere komplette frittstående lagerbygg med dekkreoler. Å kombinere dette med Tyre Tower er nytt for oss. Dekklageret hos Bilia Hamar er derfor et pilotprosjekt det er viktig å høste erfaringer fra. Utnyttelsesgraden blir enda bedre med Tyre Tower. I prinsippet kan man bygge nesten hvor høyt det skal være, men i praksis bør man kanskje ikke gå særlig høyere enn her. Da blir det vel mye trappeløping for dem som skal operere lageret, sier han.

Flere bilder og detaljer fra anlegget finner du på referansesiden her!

Basert på artikkel i Moderne Transport nr 2, 2013, skrevet av Halvdan Korsmo


Publisert 12.03.2013 av Ingrid Lund Thjømøe